Dok neki ulažu na burzi, drugi pak investiraju u nešto predvidljivija ulaganja poput – klasičnih automobila! Klasični automobili proizvedeni prije više od 30 godina postaju sve popularnija investicija.
Prema riječima Matasa Buzelisa, automobilskog stručnjaka u carVerticalu, pažljivo odabrani, besprijekorni modeli mogu povećati svoju vrijednost nekoliko puta, već nakon nekoliko godina.
Što se smatra klasičnim automobilom?
Da bi se automobil smatrao klasikom, treba biti proizveden prije više od 30 godina. Međutim, nije svaki automobil star 30 godina buduća vrijedna investicija. Opseg proizvodnje, cijena i razlozi koji stoje iza proizvodnje mogu objasniti zašto se neka vozila smatraju pravim klasikom, a druga ne.
Na primjer, vozilo koje je bilo iznimno popularno i pristupačno za veliki broj ljudi vjerojatno neće postati vrlo poželjan klasik, ali njegova najpopularnija, najmoćnija ili najrjeđa verzija mogla bi postati popularna među entuzijastima i smatrati se klasikom.
Na primjer, Ford Sierra bio je popularan automobil 80-ih i 90-ih, ali to nije model koji bi kolekcionari klasičnih vozila poželjeli. Međutim, to nije slučaj s Cosworthom, verzijom Ford Sierre s vrhunskim performansama, koji je bio namijenjen utrkama i koji je imao ograničenu proizvodnju.
Evo nekoliko sjajnih primjera po različitim cijenama koji bi trebali povećati svoju vrijednost u budućnosti:
- Mercedes-Benz 500SL ili 600SL (R129 šasija) – bezvremenski dizajn iz Mercedes-Benza. Ovi su roadsteri bili vrlo sofisticirani za svoje vrijeme i često su traženi među njemačkim zaljubljenicima u automobile.
- Audi S2 Coupe – opremljen kultnim 2.2 5-cilindričnim motorom s 20 ventila, ima obilje snage i pritom zadržava kultni Audi izgled.
- Peugeot 205 GTI 1.9 – možda je začetnik u segmentu hot-hatch automobila. Automobil koji pruža puno zabave unatoč zastarjeloj snazi prema modernim standardima.
- Citroen SM – kultna kombinacija Citroena i Maseratija. Vrlo poseban automobil s ovjesom profinjenijim od onih kakve imaju moderni luksuzni automobili.
- Lancia Delta Integrale EVO (ili EVO2) iznimno je skup automobil koji je u više navrata osvajao Svjetsko prvenstvo u reliju. Vrlo vrijedna imovina za svakog kolekcionara automobila.
Tanka linija između ulaganja i razonode
Kupci klasičnih automobila mogu se podijeliti u dvije skupine: oni koji kupuju i prodaju automobile radi zarade i oni koji takva vozila kupuju radi iskustva i voze ih samo u iznimnim slučajevima.
Vozače koji razmišljaju o kupnji klasičnog automobila često zavara ideja da će uživati u vožnji tog vozila, a zatim ga prodati po sjajnoj cijeni. Međutim, mogli bi se naći u situaciji u kojoj će njihov automobil biti zlorabljen i izgubiti vrijednost. Ljudi koji kupuju automobile kao investiciju ne voze ih po gradu kako bi mogli biti sigurni da će ostati u savršenom stanju i da neće pretrpjeti kvarove ili nesreće. Koriste ih samo u iznimnim prilikama, obično izbjegavajući ekstremne vremenske uvjete.
To također znači da se takvi automobili moraju čuvati u suhoj, izoliranoj garaži s kontroliranom temperaturom, što zahtijeva dodatna ulaganja.
Stariji automobili privlače mlađe vozače
Mladi i neiskusni vozači često imaju različite motive za kupnju starijeg automobila. Za neke je vozilo samo prijevozno sredstvo od točke A do točke B i ne zanima ih kultura automobila. Drugi ne vjeruju svojim vozačkim sposobnostima, pa se odlučuju za stari i jeftini automobil kako bi izbjegli financijske gubitke u slučaju nesreće.
Međutim, postoje i mladi entuzijasti koji žele osjetiti iskustvo klasičnih automobila koje su možda koristili njihovi roditelji i bake i djedovi. Ovi automobili mogu izazvati nostalgiju i vratiti dragocjena sjećanja, ali često se mogu smatrati i vrlo vrijednom investicijom.
Besprijekorni klasici mogli bi biti skuplji na Zapadnom tržištu
U zapadnoeuropskim zemljama kultura klasičnih automobila više je afirmirana, dok u Istočnoj Europi neki vlasnici ne znaju kakav bi dragulj mogli imati i kolika je stvarna vrijednost starog Mercedes-Benza. Stoga, ako je vozilo u velikoj potražnji, preporučuje se prodaja na Zapadnom tržištu poput Italije, Francuske, Njemačke, Belgije ili Ujedinjenog Kraljevstva.
„Kultura klasičnih automobila izraženija je na Zapadu, gdje svjetski poznati sajmovi privlače vrhunske kolekcionare koji izlažu svoje klasične automobile i traže poslovne prilike. Ovo također naglašava potencijal za međunarodnu prodaju klasičnih vozila. U današnjem međusobno povezanom svijetu, korištenje internetskih aukcija čini ovaj proces lakšim nego ikad prije“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.
S privatnim prodavačima lakše je pregovarati, ali to dolazi i s određenim rizicima
Dok kupci očekuju da će naići na rijedak automobil čiji vlasnik ne razumije njegovu vrijednost, šanse za pronalaženje takve ponude su male.
Trgovci uglavnom znaju što prodaju jer su profesionalci u svom području. Stoga su stariji i dobro očuvani automobili znatno skuplji kada se prodaju u zastupništvu.
Cijeli postupak kupnje transparentniji je pri kupnji automobila u zastupništvu jer oni provjeravaju svoja vozila prije prodaje. Kupnja automobila od privatnih prodavača nije bez rizika, jer na prvi pogled može biti teško reći kako je vozilo održavano i voženo.
Samo su automobili vjerni izvornom dizajnu vrijedni cijene
Čak se i kolekcionarski klasični automobili često prepravljaju i prebojavaju, a od njihovog izvornog izgleda gotovo da ne ostane traga. Kako bi se održala maksimalna vrijednost starog klasičnog automobila, mora biti što originalniji i u najboljem mogućem stanju.
„Nema ništa gore nego imati automobil s nekim jeftinim popravcima, pogotovo ako uzmete u obzir automobile koji su vrlo teški i skupi za održavanje. Na primjer, stariji Mercedes-Benz modeli bili su vrlo napredni za svoje vrijeme, ali popravak tih modela je noćna mora, jer se hidraulička kontrola koristila u gotovo svemu. Često je potrebno beskrajno mnogo vremena za pronalaženje originalnih dijelova, dok neke komponente mogu popraviti samo kvalificirani mehaničari“, objašnjava Buzelis.
Dokumentirano održavanje ključno je za investitore
Klasični automobili mogu imati vrlo dugu povijest održavanja, a neki od tih zapisa možda nikada nisu digitalizirani. Stoga je jedini dostupni dokaz dobrog stanja servisna dokumentacija.
Kupci klasičnih automobila trebali bi obratiti pažnju na dokumente vozila, jer oni mogu biti lažni i stvoriti iluziju da automobil nema nedostataka. Neki su povijesni zapisi možda ipak digitalizirani, tako da nije teško pregledati povijest na mreži pomoću broja šasije i provjeriti ima li preklapanja.
Comments
Loading…